marcin kaminski Ładowanie

Kiedy przewoźnik musi nam zwrócić odszkodowanie za uszkodzenie towaru?

Beavuais Paris Bus - polski przewoźnik na lotnisku w Paryżu

Szczegółowe prawa i obowiązki firmy przewozowej precyzuje Prawo przewozowe. Jeśli decydujemy się skorzystać z usługi firmy przewozowej, zależy nam przede wszystkim na szybkim transporcie naszego towaru, a także na tym, aby dotarł on na miejsce w stanie nieuszkodzonym. Oczywiście nie da się wykluczyć, że tak się nie stanie i nasz towar zaginie lub dotrze do adresata zniszczony lub uszkodzony. W takiej sytuacji możemy oczekiwać odszkodowania ze strony przewoźnika, co jednak nie jest jednoznaczne z tym, że zostanie nam ono wypłacone. Szczegółowe prawa i obowiązki przewoźnika, a także nadawcy i i odbiorcy zawiera Prawo przewozowe.

Wskazuje ono, że przewoźnik odpowiada za przesyłkę tylko od momentu jej przyjęcia od nadawcy do momentu odebrania przez odbiorcę. Jeśli przesyłka dotarła na miejsce uszkodzona, przewoźnik wypłaci odszkodowanie tylko wtedy, gdy zostanie udowodnione, że szkoda powstała z jego winy, np. była transportowana w sposób niewłaściwy. Kwota odszkodowania odpowiada wartości zniszczonego towaru. Tylko w przypadku powstania szkody dla nadawcy innej niż w przesyłce (np.

wskutek niedostarczenia na czas przesyłki, zleceniodawca poniósł większe szkody), kwota odszkodowania może wynieść dwukrotność wartości przesyłki.